Bij Boon Chance kunnen jongeren een opleiding volgen tot barista (koffievakman of -vrouw). Yassin heeft al twee certificaten. ‘Ik dacht, dit is een mooi begin van iets nieuws.’
Koffiebranderij Stooker huist in een licht hoekpand aan het Kastanjeplein in Amsterdam Oost. Tot een paar jaar geleden brandde Stooker hier nog de koffiebonen, maar nu het bedrijf groeit, is de branderij verhuisd naar een industriegebied buiten de stad en fungeert het hoekpand als opleidingscentrum.
Mooi begin van iets nieuws
Yassin (23) volgde hier de cursus tot barista (Italiaans voor ‘barkeeper’), samen met acht andere jongeren. ‘Ik dacht, dit is een mooi begin van iets nieuws.’ De melkschuimfiguurtjes moet hij nog wat beter onder de knie krijgen: ‘Ik maak nu gewone old school koffie, zonder figuurtjes. Die zijn een beetje hip, van de nieuwe generatie zeg maar. Ik hou meer van oude dingen.’
Eerder was Yassin bezig met een mbo-opleiding als verkoopspecialist, maar daar moest hij stoppen omdat hij ziek werd. ‘Ik kreeg een psychose en kon helemaal niks meer. Na een tijdje ging het beter en nu gaat het goed.’ Hij is ook bezig om zijn laatste jaar op school af te maken.
Opleiden is de kern
Mathieu Meyer (42) komt er even bij staan terwijl Yassin koffie maakt. Meyer is mede-eigenaar van Stooker. ‘Opleiden is de kern van het bedrijf,’ vertelt hij. ‘Als je de omzet bekijkt, dan is het bijzaak, maar het is een essentieel onderdeel van wat we doen. We hebben de hele keten in eigen beheer. Onze koffiebonen proberen we zoveel mogelijk direct bij de boeren in te kopen. We branden de bonen in Amsterdam en verkopen de koffie aan hotels, restaurants en koffiebars. Of via de webshop.’ Yassin zet de vers gezette koffie op de bar. ‘Aquas Negras, een Peruaanse boon. Ik vind het heel leuk dat ik nu zelf bonen kan malen.’ Hij glundert. Meyer: ‘We zijn begonnen met acht jongeren en er zijn er twee afgevallen omdat…’ ‘… die toch niet overtuigd waren,’ vult Yassin aan.
Foto: Johannes Abeling
Heel aantrekkelijke werknemer
Hassan Hazehaf (33) is jongerenwerker en heeft daarnaast een eigen koffiebedrijfje. Hij rijdt rond in een Smart-auto met een koffiemachine in de achterbak. Als hij de klep opent, kan hij beginnen – bij wijze van spreken. Samen met Mathieu Meyer ontwikkelde Hazehaf het idee voor de barista-opleiding en daaruit ontstond Boon Chance. Meyer: ‘Het mooie is dat wij hier opleidingsplekken kunnen bieden. De certificaten zijn ook internationaal erkend. Iedereen is na het afronden van de opleiding een ervaren barista. Dan ben je een heel aantrekkelijke werknemer voor iedereen die in de horeca met koffie werkt.’ Hassan Hazehaf wilde koffie altijd al verbinden met zijn jongerenwerk. Ook omdat hij zelf heeft ervaren dat het leven soms tegenzit. ‘Ik heb een burn-out gehad toen ik in de retail werkte.’ Werken als barista voelt niet als werken. Het is een passie, vindt Hazehaf. Met veel sociale aspecten, omdat je steeds met nieuwe mensen in gesprek bent. Yassin knikt vol overtuiging: ‘Ik zou het bijna vrijwillig doen en niet voor geld. Ik heb er heel veel plezier in.’
Jongeren helpen
Boon Chance wil niet alleen de klant gelukkig zien met een lekkere koffie, maar vooral jongeren helpen die door omstandigheden ‘minder geluk hebben kunnen proeven’, zoals Hazehaf het uitdrukt. ‘Het certificaat dat Yassin nu heeft gehaald, geeft hem zelfvertrouwen en het gevoel dat hij gewaardeerd wordt. Hij is waardevol voor de arbeidsmarkt.’ Nieuwe kandidaten om op te leiden komen bij Boon Chance terecht via jongerenwerkers, buurtteams, de wijkagent, de gebiedsmakelaar, iedereen die een sociale functie heeft. Na de zomer starten ze met een nieuwe groep en volgens Hazehaf is het belangrijk dat Boon Chance via de Dienst Werk & Inkomen (DWI) jongeren krijgt doorverwezen: ‘Het gaat om jongeren met een uitkering, een burn-out of die niet weten wat ze moeten gaan doen.’ Hij ziet dat jongeren soms sociale vaardigheden te kort komen. ‘Ze zijn met zichzelf bezig, met dank aan sociale media. Als ik een vraag stel, krijg ik antwoord, maar ze blijven niet in een gesprek. Ze hebben niet die sociale skills. Maar als barista heb je ook een sociale functie.’
‘Je bént iemand’
De zes overgebleven barista’s werken nu via Temper, een online werkplatform en/ of als zelfstandig barista. Hassan Hazehaf is er blij mee en trots op, want het was best spannend of de opleiding zou aanslaan bij de doelgroep. ‘Maar als barista bén je wel iemand en je kunt meer verdienen dan als pizzabezorger of Überchauffeur. Er zijn zoveel mensen te kort in de horeca, ik word vaak gebeld of er nog barista’s zijn.’ Hij lacht hard: ‘Dan zeg ik: sorry, ze zijn op!’
Dit artikel is eerder verschenen in SW Journaal 5 uit 2023.